طول عمر جت های جنگنده آمریکایی در مقایسه با همتایان روسی/شوروی
اگرچه احتمالاً واقعیت دارد که جتهای جنگنده آمریکایی مانند F-35 و F-15EX بسیار گرانتر از همتایان روسی خود هستند، نسخه های آمریکایی ساعات پروازی بسیار بیشتری نیز دارند (و همچنین قابلیتهای پیشرفته دیگری که در جت های روسی دیده نمی شود). ساعتهای کوتاهتر پرواز جتهای جنگنده قدیمیتر شوروی و روسیه تا حدی همان دلیلی است که به ادعای دیفنس نیوز باعث شده تا ناوگان جتهای جنگنده نیروی هوایی روسیه از آغاز تهاجم این کشور به اوکراین حدود ۲۵ درصد کوچک تر شده است (بیشتر به دلیل فرسودگی).
جنگنده های نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا و روسیه
F-35 با عمر عملیاتی ۸,۰۰۰ ساعت پرواز طراحی شد (همانند F-22 Raptor Raptor). با این حال، آزمایشهای شبیهسازیشده برای F-35A نشان میدهد که طول عمر واقعی آن احتمالاً بسیار بالاتر است – شبیه سازی ها نشان می دهد که این جنگنده های ۲۴,۰۰۰ سساعت استفاده عملیاتی دارد. بدنه هواپیما برای ۱۶,۰۰۰ ساعت پرواز (۲ برابر طول عمر خود) شبیه سازی شد، اما این بدنه ها قبل از ۲۴,۰۰۰ ساعت (یا ۳ برابر طول عمر) هیچ نشانه ای از فرسودگی را نشان ندادند.
طبق گزارش ها، جنگنده جدید و ظاهراً نسل پنجمی Su-57 جدید تا ۸,۵۰۰ ساعت طول عمر دارد (منابع دیگر می گویند ۷,۰۰۰ ساعت). اتفاقاً، روسیه ظاهراً به اولین کشوری تبدیل شد که یک جنگنده نسل پنجم را در نبرد از دست می دهد، بعد از اینکه پهپادهای اوکراینی به یکی از این جنگنده ها در روی زمین آسیب رساندند یا آن را منهدم کردند.
جت جنگنده آمریکایی | ساعات پرواز | جت جنگنده روسی/شوروی | ساعات پرواز |
F-35 Lightning II | ۸,۰۰۰ ساعت (تا ۲۴,۰۰۰ ساعت) | Su-57 Felon | ۷,۰۰۰-۸,۵۰۰ ساعت |
F-22 Raptor | ۸,۰۰۰ ساعت | – | – |
F-16 Fighting Falcon | ۸,۰۰۰ ساعت (قابل افزایش تا ۱۲,۰۰۰، نسخه های جدید تا ۱۲,۰۰۰ ساعت) | MiG-29 Fulcrum | ۲,۵۰۰ ساعت (قابل افزایش تا ۴,۰۰۰ ساعت) |
F-15 Eagle | ۴,۰۰۰ ساعت (قابل افزایش تا ۸,۰۰۰ یا ۹,۰۰۰ ساعت)، ۲۰,۰۰۰ ساعت در نسخه F-15EX | Su-34 Fullback | شاید ۶,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ ساعت |
F-111 Aardvark | ۴,۰۰۰ (قابل افزایش تا دستکم ۶,۰۰۰ ساعت) | Su-24 Fencer | ۲,۲۰۰ ساعت (قابل افزایش تا بیش از ۳,۰۰۰ ساعت) |
جنگنده های نسل چهارم نیروی هوایی آمریکا و روسیه
F-16 Fighting Falcon در مقابل MiG-29 Fulcrum
در حالی که روسیه ممکن است مجبور شود جت های روسی/شوروی را از خط مقدم نبرد در اوکراین بیرون بکشد، زیرا ساعات مجاز پرواز با آن ها به سرعت در حال به پایان رسیدن است، F-16 های طراحی شده توسط ایالات متحده (اما تولید محلی در اروپا) با ساعات پروازی باقیمانده زیادی به اوکراین اهدا می شوند. F-16 های اورجینال برای ۸,۰۰۰ ساعت عملیاتی طراحی شده بودند. به ادعای لاکهید مارتین، آخرین نسخه F-16 (نسخه Block 70/72) عمر طراحی ۱۲,۰۰۰ ساعتی دارد.
در حالی که F-16 Block 70/72 جدید با ۱۲,۰۰۰ ساعت پرواز عرضه می شود، لاکهید اعلام کرده است که می تواند طول عمر جنگنده های قدیمی نسخه F-16C/D Block 40/52 را از ۸,۰۰۰ به ۱۲,۰۰۰ ساعت افزایش دهد.
استفاده مورد انتظار از ۸,۰۰۰ ساعت پرواز:
- سالانه: ۲۰۰ ساعت
- هفتگی: ۴ ساعت
- سن: ۴۰ سال (زمان صلح)
“Block 70/72 دارای عمر ساختاری توسعه یافته پیشگامانه تا ۱۲,۰۰۰ ساعت است – بیش از ۵۰ درصد بیشتر از هواپیماهای F-16 تولید قبلی. این به معنای یک جت بسیار قابل اعتماد و قابل تعمیر و نگهداری ساده با حداقل ۴۰ سال عمر مفید برای اکثر نیروهای هوایی، بدون هیچ گونه تعمیرات سازه ای طولانی مدت در تمام طول عمر است.» – لاکهید مارتین
MiG-29 Fulcrum همتای F-16 در دوران جنگ سرد بود. اما در حالی که F-16 در حال خدمت است، MiG-29 ها در حال رسیدن به پایان خدمت خود هستند. آنها فقط با عمر مفید ۲,۵۰۰ ساعت (حدود ۲۰ سال) طراحی شدند. ارتقاء در اواسط حیات می تواند تا ۵۰ درصد ساعات پروازی را افزایش دهد. نسخه مخصوص نیروی دریایی به نام MiG-29K دارای عمر مفید ۶,۰۰۰ ساعت است. Jetify مدعی است که طول عمر MiG-29 Fulcrum را می توان تا ۴,۰۰۰ ساعت پرواز افزایش داد.
خانواده F-15 Eagle در مقابل خانواده Su-27/34/30/35 Flanker
مدل های اولیه F-15C/D در ابتدا برای طول عمر ۴,۰۰۰ ساعته طراحی شده بودند، اما این زمان به ۸,۰۰۰ یا ۹,۰۰۰ ساعت افزایش یافت. جدیدترین نوع F-15 به نام F-15EX Strike Eagle II است که دارای ۲۰,۰۰۰ ساعت عمر مفید است.
جنگنده های روسی ساعات پروازی بسیار کمتری دارند. Su-30MKI و Su-35S هر دو دارای ۶,۰۰۰ ساعت پرواز هستند، در حالی که Su-34 Fullback نیز احتمالاً در این محدوده قرار دارد.
در حالی که هواپیماهای قدیمی روسی در حال به پایان رساندن ساعات پروازی خود هستند، این کشور باید به ناوگان محدود Su-34/30/35 خود متکی باشد. اما این نه تنها فشار بیشتری بر ساعت پرواز این جنگنده ها وارد می کند، بلکه احتمال سرنگونی آنها را نیز افزایش می دهد (تلفات به ویژه در این هواپیماهای جدیدتر زیاد است). اگر چه تولید همچنان ادامه دارد، اما تحویل های جدید کم است، حدود ۶ تا ۱۰ فروند برای Su-34 در سال. هواپیماهای قدیمی شوروی که هنوز در نیروی هوایی روسیه در خدمت هستند، معمولاً ساعات پرواز کمتری دارند.
F-111 Aardvark در مقابل Su-24 Fencer
به ادعای Key Military، جنگنده-بمب افکن Su-24 Fencer (یک نسخه بال شیب دار معاصر با F-111 Aardvark بازنشسته با عمر توسعه یافته حداقل ۶,۰۰۰ ساعت) در ابتدا به ۲,۲۰۰ ساعت پرواز و ۲۵ سال خدمت محدود شده بود. با این حال، Su-24M/MR روسیه این مدت را به ۳,۰۰۰ ساعت پرواز افزایش داد (ساعات پرواز آن ممکن است کمی بیشتر نیز قابل افزایش باشد).
دیگر جت های جنگنده
جنگنده F/A-18C/D Hornet دارای طول عمر اورجینال ۸,۰۰۰ ساعتی بود، اما می توان این عدد را تا ۱۰,۰۰۰ ساعت افزایش داد، در حالی که Super Hornet با ۶,۰۰۰ ساعت عرضه شد اما این عدد به ۷,۵۰۰ ساعت ارتقا یافت.
سایر جت های جنگنده (ساعات پرواز تقریبی):
- خانواده F/A-18: بین ۶,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ ساعت
- یوروفایتر تایفون: ۶,۰۰۰ ساعت
- داسو رافال: ۷,۰۰۰ ساعت
- ساب گریپن: ۸,۰۰۰ ساعت
جت های غربی دیگر مانند Eurofighter Typhoon، Dassault Rafale و Saab JAS 39 Gripen به ترتیب دارای عمر طراحی ۶,۰۰۰، ۷,۰۰۰ و ۸,۰۰۰ ساعت هستند. انتظار می رود که جت های جنگنده سالانه حدود ۲۰۰ ساعت (حدود ۴ ساعت در هفته) پرواز کنند، بنابراین ۸۰۰۰ ساعت پرواز به معنای حدود ۴۰ سال عمر است. شرایط زمان جنگ معمولاً استفاده از ساعات پرواز را به شدت سرعت می بخشد و به طور قابل توجهی تاریخ بازنشستگی را جلو می اندازد.
دیدگاه خود را بنویسید