براساس گزارش موسسه تحقیقاتی سیریوم، نزدیک به یک سوم از کل هواپیماهای دنیا در حال حاضر زمینگیر میباشند و اگرچه بهبود مختصری از افزایش ترافیک در شبکه پروازی کشور چین مشاهده میگردد اما ترافیک بین المللی کماکان به علت وجود محدودیتهای مختلف از جمله قانون قرنطینه در سطح مطلوبی قرار ندارد.
هزاران خلبان از کار اخراج و یا با کاهش شدید حقوق و دستمزد روبرو گردیدهاند و البته کسانی که خوش شانستر بوده و هنوز پرواز میکنند، قادر نیستند به سطح قبلی پروازهای ماهیانه خود رسیده و بسیار کمتر از آنچه برای حفظ آمادگی ذهنی ایشان لازم است، در هواپیما حضور مییابند.
در همین دوران شاهد صدور مجوز سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و نیز آژانس ایمنی هوانورردی اتحادیه اروپا برای بازگشت هواپیمای بویینگ مکس به پرواز هستیم که خود به تنهایی خطرات مضاعفی را برای آن دسته از خلبانان این نوع از هواپیما که از مارس 2019 زمینگیر شدهاند، به دنبال خواهد داشت. شاید بویینگ راهکارهایی را برای این امر تدوین کرده باشد اما میزان موفقیت این راهکار بسته به موقعیت جغرافیایی و نوع بهره برداری شرکت هواپیمایی، متفاوت خواهد بود.
آقای پاتریک کی مدیر بخش ایمنی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، اعتقاد دارد سانحه ماه مه سال میلادی جاری که منجر به سقوط هواپیمای ایرباس 320 پاکستان گردید به علت کاهش مهارتهای خلبان ناشی از کمبود برنامه پروازی و آموزشی حادث گردیده است. به نظر ایشان وقتی خلبانی سه یا شش ماه پرواز نکرده، میبایست مجدد پس از طی دوره آموزشی به پرواز بازگردد.
اثرات طولانی مدت کرونا و تاثیرات ماندگار آن بر صنعت هوایی نگران کننده است و بازگشت به هر کاری پس از دو ماه مرخصی با دوسال مرخصی بسیار متفاوت خواهد بود و به نظر میرسد این ماندگاری کاهش برنامههای پروازی، بازگشت خلبانان را بسیار خطر پذیر کرده باشد.
کنراد کلیفور معاون اتحادیه حمل و نقل هوایی آسیا اقیانوسیه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ از ایجاد حباب مسافرتی برای مقابله با این معضل نام برد. اما حباب مسافرتی چیست؟ حباب مسافرتی یا کریدورهای مسافرتی و یا کریدورهای کرونایی در حقیقت مشارکت انحصاری بین دو یا چند کشور مجاور یکدیگر است که توانستهاند در مهار کرونا موفقیت داشته باشند بدین ترتیب این کشورها مرزهای خود را بین نفرات خود باز نموده و هیچ محدودیت و قرنطینهای برای ورود مسافرین در نظر نمیگیرند و بدین ترتیب جریان سالم و ایمن گردشگری راه خود را باز نموده و در این میان خلبانان هر دو کشور هم فرصت یافته تا در سیمولاتورهای مورد نظر حضور یافته و به تکمیل آموزش خود بپردازند.
دیدگاه خود را بنویسید