از روزهای گذشته خبرگزاریها از ورود تعدادی جنگنده آموزشی روسی یاک ۱۳۰ (Yak-130) به کشور خبر دادند؛ یک هواپیمای آموزشی با پیکربندی آیرودینامیکی و ویژگیهای جتهای جنگنده مدرن در سرعتهای مادون صوت که توانایی شبیه سازی جنگنده های نسل ۴+ و همچنین نسل ۵ را دارد.
پس از انتشار تصاویری از حضور این هواپیمای پیشرفته آموزشی رزمی در کشور در شبکه های اجتماعی، ارتش جمهوری اسلامی ورود جنگنده های یاک ۱۳۰ به نیروی هوایی را تایید کرد.
۱۱ مورد از بهترین جت های جنگنده روسیه؛ از Sukhoi Su-35 تا Mikoyan MiG-31
روابط عمومی ارتش اعلام کرد چند فروند هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد کشور و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شدند.
بر اساس این گزارش، هواپیماهای آموزشی یاک ۱۳۰ برای آموزش خلبانانی که قرار است با جنگندههای نسل جدید نیروی هوایی ارتش پرواز کنند، استفاده خواهد شد. یاک ۱۳۰ قابلیت شبیهسازی مشخصات آموزشی جنگنده های مختلف از جمله نسل ۴+ و نسل پنجم را دارد.
الحاق هواپیماهای یاک ۱۳۰ به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در راستای قراردادهای تسلیحاتی با روسیه است.
مشخصات جنگنده روسی یاک ۱۳۰
یاک ۱۳۰ یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیروهای هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگندههای نسل ۴ را برآورده کند. این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت آموزشی ال ۳۹ طراحی شده و قابلیتهای پرواز با هواپیماهای نسل ۴++ مانند سوخو ۳۵ و نسل ۵ مانند سوخو ۵۷ را فراهم میکند.
یاک ۱۳۰ هواپیمایی دو سرنشینه با بدنهای از جنس آلومینیوم و کامپوزیت است که قادر است علاوه بر ماموریتهای آموزشی به عنوان یک جنگنده پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) نیز به ایفای نقش بپردازد. این هواپیما قادر است تا ۳ تن انواع مهمات با خود حمل کند و برای این منظور دارای ۱۰ جایگاه حمل تسلیحات در زیر بدنه و بالها و نوک بالها است.
این هواپیما فاقد توپ ۳۰ میلیمتری داخلی است اما میتواند یک غلاف خارجی توپ ۲۳ را در زیر بال خود حمل کند. علاوه بر این یاک ۱۳۰ میتواند انواع تسلیحات معمولی و هدایت شونده شامل بمبهای ۲۵۰ و ۵۰۰ کیلویی، راکتهای ۸۰ و ۱۲۲ و ۳۳۰ میلیمتری، بمبهای هدایت شونده کاب ۵۰۰ و موشک هدایت شونده خا ۲۹ و دو موشک حرارتی آر ۷۳ برای درگیری هوایی حمل کند. همچنین این هواپیما میتواند دو غلاف جنگ الکترونیک در دو سر بالها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی با خود حمل کند.
برد عملیاتی این هواپیما بسته به نوع آرایش تسلیحاتی و نصب مخازن سوخت خارجی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است. ظرفیت حمل این هواپیما در مخازن داخلی ۱۷۰۰ کیلوگرم است کهاین ظرفیت با نصب مخازن خارجی به ۲۶۰۰ کیلوگرم میرسد.
دو موتور توربوفن AL-۲۲۲-۲۵ با قدرت رانش ۴۹ کیلونیوتن قوای پیشران این جنگنده را تشکیل میدهند که در صورت جایگزینی با موتور AL-۲۲۲-۲۸ این توان به ۵۳ کیلونیوتن قابل افزایش است. یاک ۱۳۰ با دوموتور خود قادر است تا ارتفاع ۱۲۰۰ متر ارتفاع گرفته و با بیشترین سرعت ۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز ۸۰۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.
هر دو خلبان در از کابینهایی با فضای دید وسیع و مجهز به صندلی پرتاب کا ۳۶ بهره میبرند. علاوه بر این کابین هر دو خلبان به سه نمایشگر دیجیتال رنگی مجهز است که اطلاعات پرواز را برای آنها به نمایش میگذارد. همچنین خلبان کابین جلو از یک نمایشگر HUD برای نمایش اطلاعات هدف، کنترل و شلیک تسلیحات بهره میبرد.
یاک ۱۳۰ در دماغه خود از یک رادار OSA با توان رهگیری ۸ هدف ودرگیری همزمان با دو هدف و برد کشف ۶۰ کیلومتر است. این رادار همچنین توان درگیری با اهداف دریایی را به این هواپیما میدهد. این هواپیما در حوزه ناوبری مجهیز به سامانههای موقعیت یاب گلوناس (برای نسخههای روسی) و جی پی اس (برای نسخههای صادراتی) است.
دیدگاه خود را بنویسید