در شیوع کرونا یکی از کسبوکارهایی که آسیب جدی دید و شاید بیشترین آسیب به آن وارد شد، بخش گردشگری و حملونقل بود. از همان روزهای اول شیوع کرونا تقاضای سفر در دنیا کاهش یافت ضمن آنکه بسیاری از کشورهای دنیا تلاش کردند با بستن مرزهای خود بر روی مسافران از دیگر کشورها، از شیوع کرونا در کشور خود جلوگیری کنند. در این عرصه بسیاری از شرکتهای هواپیمایی هم با کاهش تقاضای سفر مواجه شدند. کرونا تقاضای خرید هواپیما را کاهش داد بهطوری که شرکتهای هواپیماسازی بزرگی نظیر بوئینگ هم با چالش جدی مالی مواجه شدند. البته شرکتی مثل بوئینگ تلاش کرد با انتشار اوراق قرضه، مشکلات خود را تا اندازهای کاهش دهد. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی زیان ایرلاینهای دنیا از کرونا در کمتر از ۲ماه به ۲۵۲میلیارد دلار رسید، همه شرکتهای هواپیمایی از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال دچار خسارت هنگفت شدهاند. بعضیها مجبور به تعدیل نیرو و کار، بعضی دیگر به تعطیلی کشیده است و بسیاری از کارکنان را مجبور به استفاده از مرخصی بدون حقوق کردهاند. بازارهای اقتصادی جهان بهشدت تحتتاثیر ویروس کرونا قرار گرفتهاند بهگونهای که قیمت سهام شرکتهای هواپیمایی از همان ابتدای شیوع کووید۱۹ حدود ۲۵درصد یعنی حدود ۲۱واحد درصد بیشتر از بحران شیوع ویروس سارس در سال۲۰۰۳ کاهش داشته است. شرکت هواپیمایی ایرباس در ماه آوریل اعلام کرد که در نظر دارد تا به علت شیوع کرونا، تعداد هواپیماهایی که میسازد را به یک سوم کاهش دهد. براساس گزارش مالی سه ماهه نخست منتهی به 31مارس2020 این شرکت، خسارت خالص ایرباس به علت بحران کووید19 برابر با 481میلیون یورو (522میلیارد دلار) بوده است. درآمدهای این شرکت 15درصد کاهش یافته و به 10.63میلیارد یورو (11.53میلیارد دلار) رسیده است. اخراج کارکنان بوئینگ ویروس کرونا در حال حاضر موجب تشنج بازارهای سهام شرکتهای ارائهکننده خدمات حملونقل هوایی شده و این شرکتها را وادار به ایجاد شرایط اضطراری برای کاهش و لغو پروازهایشان کرده است. با زمینگیر شدن هواپیماها و تأثیر ویروس کووید۱۹ بر اقتصاد گردشگری، شرکت بوئینگ هماکنون به شدت با کاهش سفارش برای هواپیماهای جدید روبهرو شده است و از طرفی انگیزهای برای مسافران وجود ندارد. بهدنبال ضررهای پشت سر هم و تحمیل شدن ضرر ۶۴۱میلیون دلاری در سه ماهه اول سال۲۰۲۰ شرکت هواپیمایی بوئینگ در حال حاضر بهدنبال تعدیل ۱۰درصد از نیروهای خود است. برنامه تعدیل نیروها قرار است در حالی اجرا شود که مشتریان شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کردهاند بهدلیل تأثیر ویروس همهگیری کرونا آنها درخواستهای خود را برای دریافت هواپیماهای جدید کاهش میدهند. تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد فلج شده شرکت بوئینگ در حالی رخ میدهد که این شرکت هواپیمایی آمریکایی بهدلیل مشکلات فنی و حوادث مرگبار هواپیماهای ۷۳۷مکس زمینگیر شده است. همچنین شرکت کانتاس استرالیا تحویل گرفتن هواپیما از ایرباس و بوئینگ را متوقف کرد. از تعدیل نیرو تا خسارتهای مالی غیر قابل جبران شرکت هواپیمایی ایرکانادا اقدام به اخراج موقت حدود پنجهزار کارمند خود کرده و بسیاری از پروازهای بینالمللی خود را به تعلیق درآورده است از آنطرف شرکت نیوزلند ایر ظرفیت پروازهای مسافت طولانی را تا ۸۵درصد کاهش داده و بسیاری را به حالت تعلیق درآورده و میزان پروازهای داخلی را نیز تا ۳۰درصد کاهش داده و فعالیت بسیاری از بخشهای شرکت خود را متوقف کرده است. شرکت آل ایتالیا هم ضررهای زیادی کرده و با آغاز قرنطینه در ایتالیا با کاهش ۲۲درصدی پروازهای خود مواجه شد و میزان پروازهای خود حتی تجاری را از ۱۸مارس تا ۳۱مه به شدت کاهش داد. از آنطرف شرکتهای هواپیمایی آمریکا پروازهای بینالمللی را تا ۱۰درصد و پروازهای داخلی را 7/5درصد کاهش داده است. آمریکا قصد دارد پروازهای داخلی را در آوریل بین ۶۰تا ۷۰درصد و در ماه مه بین ۸۰ تا ۹۰درصد کاهش دهد و تنها تعداد معدودی از مسیرهای بینالمللی را برای بهره برداری باقی بگذارد. شرکت کاتای اقیانوس آرام نیز سه چهارم پروازهای خود در مارس۲۰۲۰ را لغو کرده است. این شرکت در آوریل حدود ۹۶درصد پروازهای مسافری خود را لغو کرده، اما برای حملونقل کالاها به پروازهای خالی از مسافر ادامه میدهد. پرواز با هواپیمای خالی از مسافر شرکت هواپیمایی دلتا پروازهای بینالمللی خود را بین ۲۰ تا ۲۵درصد و پروازهای داخلی خود را بین ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش داده است. همچنین افزایش قیمتها و بازپرداخت سهام را به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت هواپیمایی در ماه فروردین با کاهش ۲۵درصدی رزروها مواجه شده است. مسوولان آن اعلام کردهاند آمار سقوط تقاضای مسافر در سفرهای هوایی مشابه تاثیرات حملات ۱۱سپتامبر۲۰۰۸ است. از ۳۱فروردین شرکت دلتا ۷۰درصد از پروازهای خود را به حالت تعلیق درآورده است. امارات تمام پروازهای مسافری خود را متوقف کرده است و تنها هواپیماهای خالی از مسافر برای حمل کالاها به فعالیت خود ادامه میدهند. کره ایر نیز چهار پنجم پروازهای بینالمللی خود را به حالت تعلیق درآورد. گروه هواپیمایی بینالمللی بریتیش ایرویز، ای بریا و ارلینگوس کاهش ۷۵درصدی مسافر به مدت دو ماه داشته است. هواپیمایی شاتل نروژی، یک شرکت هواپیمایی کمهزینه و بدهکار، بهطور موقت نیمی از ۱۱هزار کارمند خود را تعدیل کرده است. شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی ۱۰هزار کارگر یعنی ۹۰درصد از نیروی کار خود را بهدلیل لغو بیشتر پروازها به مرخصی بدون حقوق فرستاد. شرکت کی آلام هلندی ۲هزار نیروی خود را کاهش داد و لوفت هانزا سود سهام خود را برای سال۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآورد. زمینگیر شدن 90درصد هواپیماهای ناوگان هوایی ایران دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در رابطه با خسارت وارد شده به صنعت هواپیمایی ایران به «صبحنو» میگوید: «تا آخر فروردین1399 رقمی معادل 4هزار میلیارد تومان خسارت دیدهایم.» آقای مقصود اسعدیسامانی به موضوع قطع پروازهای ورودی به کشور هم اشاره کرده و افزود: «پروازهای ورودی به ایران کاملاً محدود شده است و تنها شرکت هواپیمایی قطر تعداد محدودی پرواز به ایران دارد و به غیر از آن موردی است.» او ادامه میدهد: «پروازهای خارجی از کشور ما هم به صورت موردی و برای رفت و برگشت ایرانیهای مقیم خارج از کشور انجام میشود.» به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی «محدودیت در سفرهای داخلی در فروردین ماه به اوج خود رسید و 80درصد پروازها کاهش پیدا کرد. اما از اواسط اردیبهشت با باز شدن کسبوکارها افزایش کمی پیدا کرده است. او در پاسخ به این سؤال که صنعت هواپیمایی کشور بهطور تقریبی چه زمانی به شرایط عادی خود باز میگردد نیز میگوید: «حداقل 3 یا 4سال زمان لازم داریم. البته برگشت به حالت عادی بستگی به این دارد که کشورها تا چه زمانی موفق به مهار این ویروس شوند .» او با بیان اینکه شیوع کرونا حمل و نقل هوایی کشور را با چالش جدی مواجه کرده و موجب شده تا حدود 90درصد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور در نبود تقاضا زمینگیر شوند به مساله حمایت دولت از کسبوکارها اشاره کرده و گفت: «دولت وعده داده است از کسبوکارهای آسیبپذیر در دوران شیوع کرونا و رکود، حمایت کند، در این شرایط شرکتها با چالش جدی مواجه هستند و امکان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارند ضمن آنکه بدهیهایی هم به بخشهای مختلف دارند که باید تسویه کنند.» اسعدی سامانی با بیان اینکه کماکان خبری از بسته حمایتی دولت نیست، میگوید: «با توجه به کاهش سفرها، شرکتهای هواپیمایی قطعاً قادر نخواهند بود حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند. دولت هم مدام اعلام میکند ارائه بسته حمایتی و تسهیلات در حال بررسی است، امیدواریم دیر نشود به هر حال شرکتهای هواپیمایی باید بتوانند به حیات خود ادامه دهند و اگر بسته حمایتی نرسد و قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود نباشند، به ناچار مجبور به تعدیل نیرو هستند.»
منبع خبر : سایت خبری شعار سال
دیدگاه خود را بنویسید