صنعت هواپیمایی بهویژه بخش هواپیماهای تجاری بهطور مداوم در تلاش است تا هم نحوه کار خود و هم وفاداری به مسافران را بهبود بخشد. ازاینرو استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کرده است. اگرچه هوش مصنوعی در این صنعت هنوز در مرحله آغازین است، اما ازآنجاکه برخی از شرکتهای اصلی و معتبر حملونقل هوایی استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار دادهاند، پیشرفتهایی صورت گرفته است. بهعنوانمثال، شناسایی چهره، کنترل بار مسافر، پرسش و پاسخ مسافران، افزایش سوخت هواپیما و غیره نمونههایی است که اکنون کاربرد دارد. بههرحال ممکن است هوش مصنوعی بتواند بسیار فراتر از کاربردهای فعلی برود.
سفرهای هوایی یک موتور مالی است که برای مثال در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶۸,۲ میلیارد دلار درآمد عملیاتی داشت. هزینه بلیت ۷۴.۵درصد از این درآمد عملیاتی است و پیشبینی میشود ترافیک مسافران هواپیمایی طی دو دهه بعدی دو برابر شود.
امروزه هواپیماییهای پیشرو در حال بررسی این موضوع هستند که هوش مصنوعی چگونه آنها را قادر میسازد تا با تقاضای مشتری همگام شوند و کیفیت عملیاتی، سرعت و وفاداری نسبت به مشتریان را بهبود بخشند.
بازرسی چمدان
بازرسی چمدان کار کسلکننده و درعینحال مهمی است که باید در فرودگاهها انجام شود. درهرصورت، هوش مصنوعی روش بازرسی چمدان را متحول کرده است. فرودگاه اوزاکا در ژاپن در نظر دارد دستگاه Syntech ONE ۲۰۰ را معرفی کند. این دستگاه یک نوآوری در زمینه هوش مصنوعی بوده که محتویات چمدان را بهطور کامل و دقیق نمایش میدهد و علاوه بر خودکار کردن فرایند بازرسی چمدان، به مقامات کمک میکند تا موارد غیرقانونی را بهطور مؤثر شناسایی کنند.
دستیارهای مجازی
دستیاران مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی به سازمانهای هواپیمایی کمک میکنند تا بهرهوری و اثربخشی خلبانان خود را با کاهش کارهای تکراری مانند تغییر کانالهای رادیویی، جستجوی پیشبینیهای باد و دادن اطلاعات موقعیت مکانی بهبود بخشند. درواقع این کارهای تکراری میتواند توسط دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام شود. بهعنوانمثال، برخی از سازمانها تابلوهای صوتی دارای هوش مصنوعی را ارائه میدهند، که برای خلبانان بسیار ارزشمند است.
دستیاران مجازی همچنین توسط سازمانهای هواپیمایی برای بهبود خدمات مشتری استفاده میشوند. دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند پاسخ فوری به سؤالات اساسی بدهد. سؤالات عادی در پروازها نیز شامل مواردی مانند وضعیت پرواز یا خدماتی مانند صدا، ویدئو، اینترنت Wi-Fi است.
در کنار آن، دستیاران مجازی همچنین به مسافران کمک میکنند تا سفرهای خود را رزرو کرده و برنامهریزی کنند. طیف گستردهای از سازمانهای هواپیمایی برای مشتریان اپلیکیشن فراهم میکنند تا کارهای مختلف مربوط به سفر را بهطور خودکار انجام دهند. توسط این اپلیکیشنها مسافران میتوانند اموری همچون رزرو پروازها و هتلها، اجاره وسیله نقلیه و پرداختها را بدون دخالت شخصی دیگر انجام دهند. هوش مصنوعی و دستیارهای مجازی درون این برنامهها میتوانند از طریق درخواستهای ساده اطلاعات شما را جمعآوری کرده و وظایف را برای شما خودکارسازی کنند.
خدمات مشتریان
هواپیمایی یونایتد ایرلاین برای پاسخ دادن به برخی سؤالات معمولی مشتریان از دستیار صوتی الکسا آمازون استفاده میکند. در سپتامبر ۲۰۱۷، این هواپیمایی یک فعالیت مشترکی را با الکسا گزارش داد. مسافران از طریق اپلیکیشنهای الکسا خود سؤالاتی را مطرح میکنند و الکسا بهطور منظم به آنها پاسخ میدهد؛ بهعنوانمثال وضعیت سفر، تعداد مسافران، درخواستهای مربوط به باجه پذیرش مسافر و قابلیت دسترسی به وایفای در پرواز.
اگرچه استفاده از دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی قدمی مثبت برای خدمات مشتری بوده اما تا رسیدن به حد مطلوب راه زیادی در پیش دارد.
پیشبینی تعمیر و نگهداری هواپیما
سازمانهای هواپیمایی میخواهند نوآوری هوش مصنوعی را برای پیشبینی خرابیهای احتمالی در نگهداری هواپیما محقق کنند. شرکت ایرباس، اقداماتی را برای بهبود قابلیت اطمینان در نگهداری هواپیما انجام میدهد. آنها از Skywise که یک پلتفرم ذخیره داده مبتنی بر سرویس ابری است استفاده میکنند. این سیستم ناوگان را به جمعآوری و ثبت حجم عظیمی از اطلاعات بهطورآنی تشویق میکند.
استفاده از هوش مصنوعی در تجزیهوتحلیل پیشبینی تعمیر و نگهداری، آن را برای یک روش آگاهانه در مورد چگونگی و زمان نگهداری هواپیما آماده میکند. این روزها هواپیماهای پیشرفته برای سادهسازی روش تعمیر و نگهداری و همزمان بهبود تجربه مشتریان استفاده میکنند. کالین روینسکو مدیرعامل شرکت ایر کانادا، میگوید برای اینکه هواپیماها قادر باشند در روز بیش از ۱۶ساعت پرواز کنند تجزیهوتحلیل پیشرفتهای لازم است.
پلتفرمهای هوش مصنوعی میتوانند حتی قبل از خراب شدن قطعهای، نیاز به تعمیر و نگهداری را پیشبینی کنند.
مدیریت اطلاعات
با استفاده از هوش مصنوعی حجم عظیمی از دادهها در صنعت هوایی ایجاد خواهد شد که این امر باعث میشود دادههای محرمانه با خطر مواجه شوند. برای مثال در اتفاقی مشخص شد هواپیمایی امارات دادههای مشتری را بدون تأیید به گروههای شخص ثالث میدهد. در بررسیها معلوم شد اطلاعاتی همچون نام، ایمیل، برنامه پروازی، شماره تلفن و حتی شماره گذرنامه به ارائهدهندگان خدمات شخص ثالث ( مانند گوگل، فیسبوک و دیگر شرکتها) اعطا میشود.
بنابراین مشتریان باید از سیاستهای هواپیماییها باخبر باشند تا از ایجاد مشکلات اینچنین جلوگیری شود.
هوش مصنوعی دنیای ما را هوشمندتر کرده است و همچنان در حوزههای مختلفی نفوذ میکند. صنعت هواپیمایی یکی از حوزههایی است که تمایل اتخاذ فناوریهای مدرن ازجمله هوش مصنوعی در آن روبه افزایش بوده و نتایج آن در فرودگاهها و سفرهای هوایی تاحدودی مشاهده شده است. این حوزه در ابتدای راه هوشمندسازی است و درآینده خبرهای بیشتری درباره تحولات این صنعت خواهیم شنید.
منبع: خبرگزاری آنا
دیدگاه خود را بنویسید