شرکت ایرباس در حال توسعه مخزنی برای ذخیرهسازی هیدروژن کرایوژنیک است تا در آینده بتواند هواپیماهایی با سوخت هیدروژن مایع بسازد. این شرکت به این مخازن «قلب سرد» میگوید و آن را بهعنوان یکی از اجزای اصلی هواپیماهای جدید ZEROe معرفی کرده است.
ایرباس در مطلبی در وبسایت خود میگوید: «هیدروژن بخش مهمی از مأموریت ما برای تولید هواپیمای بدون آلودگی تا سال 2035 است، اما این ماده باید در دمای فوق سرد منفی 253 سلسیوس نگهداری شود. برای استفاده از این فناوری باید مخازن ذخیرهسازی هیدروژن کرایوژنیک جدید تولید کرد. خوشبختانه ما در تیم خود از توانمندی کافی برای ساخت این مخازن برخورداریم.»
ایرباس میگوید دو فناوری اصلی وجود دارند که اجازه میدهند از هیدروژن بهعنوان سوخت هواپیماها استفاده کنیم: فعالسازی موتور با احتراق هیدروژن از طریق موتورهای توربین گازی یا استفاده از سلولهای سوخت هیدروژنی برای تولید برق. البته راه دیگری هم وجود دارد که بهصورت ترکیبی از این دو فناوری استفاده میکند.
در مطلب ایرباس آمده است: «صرفنظر از این راهکارها یک مسئله ثابت وجود دارد که باید برطرف شود: هیدروژن باید بسیار سرد نگه داشته شود. این ماده باید در دمای منفی 253 درجه ذخیره شود و در تمام طول پرواز در همان دما نگه داشته شود.»
ایرباس نمونه اولیه مخزن سوخت هیدروژنی خود را بهینه میکند
ایرباس مخازن لازم برای نگهداری این ماده را در نانت فرانسه و دستگاه تبدیلکننده هیدروژن مایع به گاز را در برمن آلمان میسازد. «کریس ردفرن»، رئیس واحد تولید هواپیمای ZEROe میگوید: «تولید سریع اولین نمونه این مخزن گواهی حقیقی از قدرت کار گروهی در مراکز ماست. ما میخواهیم این مخزن را از نظر بهرهوری ارتقا دهیم و ردپای زیستمحیطی آن را پایینتر بیاوریم.»
مهندسان این شرکت میگویند گام بعدی این است که نمونه اولیه این مخزن را بررسی کنند و ببینند که چه بهینهسازیهایی را میتوانند روی آن اعمال کنند. هدف اصلی ایرباس افزایش فضا، بهبود توان عملکردی و سادهسازی فرایند تولید است. تقریباً یک سال دیگر زمان لازم است تا دومین نمونه اولیه این مخزن ساخته شود و سپس در حوالی سالهای 2026 تا 2028 میتوانیم شاهد نصب آن روی یک هواپیمای A380 باشیم.
دیدگاه خود را بنویسید