طبیعت همواره الگو مناسب برای مهندسان است و این بار شرکت هواپیمایی ایرباس تصمیم گرفته است در طراحی محصولات جدید خود از غازهای وحشی الگو برداری کند.
غازهای وحشی در هنگام پرواز دستههای خود را به صورتی تشکیل میدهند که کمترین میزان انرژی مصرف شده و توان بیشتری برای طی مسافتهای طولانی داشته باشند. مهندسان شرکت ایرباس معتقدند طراحی قسمت جلویی هواپیماهای این شرکت به شکل نوک قو میتواند مصرف انرژی را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
جین برایس دورمن یکی از مدیران ارشد ایرباس گفت: با وجود پیشرفتهای گسترده در صنایع هواپیمایی هنوز هم طبیعت الگویی مناسب برای ارتقای کیفی طراحی هواپیماها است. پرواز به شکل V تا حد زیادی برای صرفهجویی در انرژی موثر است و قطعا ایرباس در آینده بیش از گذشته به نحوه پرواز غازهای وحشی در طراحی هواپیماهای خود توجه میکند.
علاوه بر تغییر در طراحی قسمت جلویی هواپیماهای ایرباس احتمالا در آینده برخی از مشخصههای فنی موتورها نیز تغییر خواهد کرد. بر اساس آنچه بخش فنی این شرکت اعلام کرده نوع ورود و خروج هوا به موتورها در میزان مصرف سوخت تاثیرگذار است و با بهرهگیری از فناوریهای جدید میتوان مسیر خروج هوا را تغییر و مصرف انرژی را کاهش داد.
باتوجه به اینکه بیماری کرونا تا حد بسیار زیادی میزان مسافرتها در سراسر دنیا را کم کرد و در نتیجه درآمدزایی شرکتهای حملونقل هوایی نیز کاهش یافت شرکتهایی نظیر ایرباس و بوئینگ تصمیم گرفتند برای تامین منابع مالی مورد نظر خود در نوع طراحی هواپیماها تجدید نظر کرده و با پایین آوردن مصرف انرژی در محصولات خود هزینه لازم برای تامین سوخت هواپیماها را کمتر کنند.
اکنون ایرباس نمونههای آزمایشی از هواپیماهای نسل جدید خود با طراحی نوک قو آماده شده است اما هنوز مشخص نیست چه زمان این هواپیماها به طور رسمی رونمایی و بهکارگیری میشوند./آنا
دیدگاه خود را بنویسید