هواپیمای جنگنده بدون سرنشین جدید ترکیه با نام بایراکتار کیزیللما (Bayraktar Kizilelma) در فستیوال تکنوفست که بزرگ ترین فستیوال تکنولوژی و صنعت هوافضای ترکیه است توجهات زیادی را به خاطر طراحی خود جلب کرده است. اولین نمونه از بایراکتار کیزیللما توسط کمپانی بایکار تکنولوژیز ساخته شده که یک کمپانی تولید پهپاد ترکیه ای است. کیزیللما یک جنگنده بدون سرنشین با موتور جت و سرعت سوپرسونیک است که قابلیت های پنهانکاری را با قابلیت های بسیار پیشرفته ای ترکیب خواهد کرد که شناسایی آن را برای رادارهای دشمن دشوار خواهد ساخت. کیزیللما خواهد توانست ۱,۵۰۰ کیلوگرم بار (سلاح و تجهیزات و غیره) حمل کند. برد پروازی این هواپیما ۹۳۰ کیلومتر خواهد بود و ارتفاع پروازی آن نیز ۱۰,۶۶۸ متر یعنی بیش از ۳۵,۰۰۰ پا اعلام شده است.
این جنگنده بدون سرنشین می تواند به مدت ۵ ساعت در هوا مانده و سرعت آن به حداکثر ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. بر اساس ادعای سلجوق بایراکتار، مدیر ارشد تکنولوژی کمپانی بایکار تکنولوژیز، اولین پرواز این جنگنده در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد. بایراکتار در این باره گفته است: « با تلاش های ۲۰ سال اخیر، ترکیه وارد سه کشور اول جهان در زمینه توسعه تکنولوژی شده است». وی همچنین مدعی شده است که ارتش ترکیه در زمینه پذیرش تکنولوژی های تجهیزات نظامی هوایی بدون سرنشین برای جنگ، در جهان اول است. سلجوق بایراکتار افزوده است: «هدف ما رسیدن به موفقیت در حوزه های غیرنظامی نیز هست. کشور ما اکنون فعالیت های جدی در حوزه تکنولوژی های پیشرفته دارد. هدف ما رساندن ترکیه به مکان های مهم است، تا جایی که در توان داریم».
وی در مورد جنگنده بدون سرنشین جدید ترکیه گفته است که منحصربفرد بودن کیزیللما در تکنولوژی بسیار پیشرفته و بی مانندش نهفته است که باعث می شود این جنگنده در حد و اندازه های بهترین جنگنده های امروزی باشد. سازندگان این جنگنده بدون سرنشین ترکیه ای مدعی هستند که ویژگی های کیزیللما می تواند آن را در زمره جنگنده های نسل ششمی قرار دهد که آن را از جنگنده های نسل چهارمی مانند F-16, F-15, Rafale, Gripen, SU-35 و Eurofighte و نسل پنجمی مانند F-35 (ایالات متحده), SU-57 (روسیه) و J-20 (چین) پیش می اندازد. سلجوق بایراکتار افزوده است که دو موتور این جنگنده یا یک موتور بزرگتر و قدرتمندتر باعث می شود که کیزیللما در زمینه تولید انرژی در حد و اندازه های جت های معمول باشد. این بدان معناست که با ویژگی های موجود و اضافه کردن قابلیت های جدید، کیزیللما در آینده ای نزدیک یک هواپیمای نسل ششمی خواهد بود.
بدین ترتیب به نظر می رسد که بایکار تکنولوژیز مامور شده تا صنعت هواپیمایی ترکیه را به حد و اندازه های کشورهای پیشرفته ارتقا داده یا حتی جلوتر از آن ها بیندازد. در مقایسه، کمپانی بریتانیایی BAE Systems چندین نمونه جنگنده بدون سرنشین طراحی کرده که تنها مدل Taranis در میان آن ها موفق بوده است. اگر چه اولین پرواز این هواپیمای بدون سرنشین در سال ۲۰۱۳ رخ داد اما تنها یک نمونه اولیه از آن تاکنون ساخته شده و بعد از سال ۲۰۳۰ وارد سرویس خواهد شد. آمریکایی ها اولین کشوری بودند که شروع به ساخت جنگنده های بدون سرنشین با موتورهای جت کردند اما هنوز هیچ پهپاد تهاجمی عملیاتی با قابلیت های مشابه کیزیللما در اختیار آمریکا نیست. پهپاد X47 از نوثروپ گرومن که در سه نسخه ساخته شده، مشهورترین نمونه است. بوئینگ نیز با دو نمونه Phantom Ray و MQ-28 وارد این عرصه شده اما انتظار می رود تنها دومین نمونه بعد از سال ۲۰۲۵ وارد سرویس شود. کشورهای اروپایی دیگر نیز در حال توسعه جنگنده های بدون سرنشین خود هستند.
کمپانی بایکار تکنولوژیز با ساخت پهپادهای Bayraktar TB2 به شهرت رسید که اکنون بیش از ۲۴ کشور مشتری آن هستند. دیگر پهپاد ساخت این کمپانی با نام Bayraktar Akıncı توانایی انجام عملیات هایی را دارد که توسط جت های جنگنده انجام می شوند و به چهار کشور خارجی صادر می شود. Bayraktar TB2 یک پهپاد با ارتفاع پروازی متوسط و برد بلند است که توانایی انجام ماموریت های تجسسی، شناسایی و جمع آوری اطلاعات و البته عملیات های تهاجمی را داراست. این پهپاد رکورد طولانی ترین پرواز مداوم در ترکیه را با ۲۷ ساعت و سه دقیقه در ارتفاع بیش از ۲۵ هزار پایی در اختیار دارد.
دیدگاه خود را بنویسید